Позакласна робота




ЗАХОПЛЮЮЧИЙ СВІТ ПРИРОДИ.
Екологічний брейн-ринг
(6 класи)


Цілі: узагальнити знання про співіснування рослин і тварин, розвивати в учнів екологічну культуру й куль­туру спілкування; формувати уявлення й загальні знан­ня про єдність живої природи, взаємозв'язок людини з природою; вчити вдало поєднувати знання й уміння, проявляти творчі здібності.
Обладнання: звукозаписи тварин і явищ природи, плакати із зображеннями рослин і тварин.
Живучи в природі, ми вчимося розуміти її,
 хоча це дається не дуже просто.
А головне — по-справжньому
починаємо любити її.
А. Н. Захлєбний
ХІД ЗАХОДУ
Учитель. Сьогодні в нас екологічний брейн-ринг. Тому зустрічайте дві команди ……………………………………………….та капі­танів……………………………………………….. Наприкінці двобою журі визначить, чия команда винахідливіша, дружніша, краще знає закони природи й саму природу.
Розминка «Мозковий штурм»
1.  Чи росте береза взимку? (Ні)
2.  Найшвидша тварина на суші. (Гепард)
3.  Найбільша змія — це... (Анаконда)
4.  Що буде у ворони через 3 роки? (4 роки)
5.  Коли температура тіла горобця нижче: влітку чи взимку? (Однакова)
6.  У якій країні діє закон, що забороняє вбивати корів? Індії)
7.  Чи вміють слони плавати? (Так)
8.  Що їсть узимку жаба? (Нічого)
9.  Найменший птах на землі — це... (Колібрі)
10. Яка тварина була одомашнена першою? (Соба­ка)
11. Що за трава, яка жалить? (Кропива)
12. Чому джерельна вода завжди чиста? (Прохо­дить шар піску й фільтрується)
І раунд «Царство природи» (1 бал)
1.  Що відносять до неживої природи? (Землю, мі­сяць, хмари, воду)
2.  На якій планеті ми живемо? (Земля)
3.  Кому потрібен кисень? (Усьому живому)
4.  Що таке атмосфера? (Повітря)
5.  Назвіть стани води. (Рідина, пара, лід)
6.  Які ви знаєте явища в природі? (Дощ, сніг, ожеледь, мороз, туман, іній)
7.  Що таке екологія? (Наука про зв'язки між людьми і природою)
8.  Назвіть пори року. (Осінь, зима, весна, літо)
II раунд «Рослинний світ» (1 бал)
1. На які групи можна поділити дерева за вигля­дом листя? (Листяні та хвойні)
2. Назвіть листяні дерева. (Каштан, дуб, береза, тополя, вишня)
3. Що необхідно рослинам для росту? (Світло, тепло, волога, повітря)
4. Назвіть основні частини дерева. (Корінь, стов­бур, гілки)
5. Назвіть хвойні дерева. (Ялина, сосна)
6. Назвіть лікарські рослини. (Ромашка, звіро­бій, календула)
7. Назвіть весняні квіти. (Проліски, підсніжники, кульбаба)
8. Назвіть дерево, на гілках якого спочатку з'яв­ляються сріблясто-пухнасті бруньки, а потім золоті. (Лоза)
III   раунд «Наші пернаті друзі» (1 бал)
1.  Назвіть домашніх птахів. (Гуси, качки, кури, індики)
2.  Назвіть птахів, які відлітають у теплі краї. (Лебеді, качки, солов'ї, гуси, журавлі)
3.  Назвіть найпоширенішого птаха у світі. (Горо­бець)
4.  Назвіть нічного птаха нашого краю. (Сова)
5.  Назвіть зимуючих птахів. (Горобець, синиця)
6.  Назвіть водоплавних птахів. (Лебідь, качки, гуси)
7.  Якого птаха називають лісовим лікарем? Чому? (Дятел)
8.  Яку турботу про птахів виявляють дорослі й діти? (Узимку підгодовують, навесні буду­ють шпаківні)
IV   раунд «У світі тварин» (1 бал)
1.  Які тварини взимку впадають у сплячку? (Вед­мідь, їжак, кажан)
2.   Коли у тварин міняється вовна? (Навесні)


3.  Де живе білка: у дуплі чи гнізді?
4.  Хто на собі ліс носить? (їжак)
ІV  раунд «Загадковий» (1 бал)
Дощ пройшов, через ставок
Кольорів у ньому сім,
Перекинувся місток.
Він подобається всім!
(Веселка)
Коли це буває,
Що клен запалає?
А прихопив морозець
Та повіяв вітерець,
Весь вогонь на землю впав,
Зовсім клен без листя став.
(Восени)
Навесні цвітуть, мов свічі, 
А під осінь ті свічки Заглядають сонцю в вічі,  
Вдягнуть з голок кожушки.
(Каштан)
У садках — смачна малина,
Фрукти й зелень соковита —
Аґрус, яблука, ожина.     
Це смачні дарунки...
(Літа)
На дубочку у дуплі        
Сестроньки живуть руді,
Люблять шишки і горішки
І грибків поїсти трішки,
Працьовиті, наче бджілки,  
Ці руді сестриці...
(Білки)
У теплий дощик народився,
Парасолькою накрився.
(Гриб)
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз вона
Стала добра й смачна.
(Калина)
Хто крилатий, гарний, гожий
На красиву квітку схожий,  
Має довгий хоботок,
П'є нектар ним із квіток?
(Метелик)

Уночі понад водою
Білий дим пливе рікою.
Тільки сонечко засяє —
Білий дим кудись тікає.
(Туман)
Печуть мене, смажать і варять,
 їдять мене і дуже хвалять.
(Картопля)
Не лікар, а дерева лікує.     
З дерева лунає звук.
Хто там стукає: тук-тук?
(Дятел)
Хто це у садку скрекоче, 
Це хитренька, білобока,
Всі новини знати хоче?     
З чорним хвостиком...


 (Сорока )
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Згодом стало біле-біле
І за  вітром полетіло.
(Кульбаба)
Для зеленого борщу
Кисле листя посічу.
Що за листя ви впізнали,
Коли борщ покоштували.
(Щавель)
Фрукт цей з дитинства дають дітворі.
Корисне, доступне та дуже смачне,
Багате залізом та поживне.
(Яблуко)
Як миша, хвостик довгий маю,
Та я з города не тікаю.
З мене зробити кожен рад
Корисний та смачний салат.
(Редиска)
Сонечко маленьке,
Кисло-солоденьке.
На частинки поділю,
Своїх друзів пригощу.
Здогадалися, що це?
Корисне, з вітаміном С?
(Апельсин)
Лист різний із оксамиту,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини Кращі ліки — чай з...
(Малини)
Він овальну форму має,
На городі виростає.
Ґадзині його консервують
І рагу смачне готують.
Цей фіалковий пан —
Тонкошкурий ...
(Баклажан)
Ця широколиста пані
На землі і на паркані.
У стручки, як у торби,
Заховала всі скарби.
(Квасоля)
У землі вона зростає
І брунатний колір має.
її смажуть і печуть,
її  варять і товчуть.
Овоч цей всі люблять дуже,
Як же він зоветься, друже?
(Картопля)

Цього фрукту по шматку
В чай додам я для смаку.
Запашистий та кисленький,
Наче сонечко, жовтенький.
(Лимон)
Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґадзині варять з ним борщі,
Росте в городі на кущі.
(Помідор)
Підсумок
Учитель. Діти, назвіть, будь ласка, тему на­шого брейн-рингу. Вам сподобалось? А тепер сло­во журі. Оплески переможцям. Молодці! До нових зустрічей!






Інтелектуальна гра «Весела біологія»



(7-8 кл.)
Мета: розвивати інтерес до предмету, кмітливість творчу уяву, логіку мислення, уміння працювати в групі.
Девіз гри: «Гра – це творчість. Гра – це праця».
Перелік конкурсів
1.     Розминка.
2.     Заміни слова.
3.     Третій зайвий
4.     Знайди тварину
5.     Конкурс ерудитів
6.     Анаграми
7.     Розгадай ребус
Ведуча. Доброго дня, шановні учасники змагання, глядачі, уболівальники та гості!   Починаємо нашу інтелектуальну гру. Ви довідаєтесь багато нового і цікавого про тварин. Сподіваємось, що ви не будете нудьгувати та підтримаєте  свої команди. А ми постараємось, щоб наша гра пройшла весело і цікаво.
Ведуча. Отже, запрошуємо наші команди: команда 8 класу та команда 7 класу. І розпочинаємо перший конкурс «Розминка».
Але, перед тим як розпочати нашу гру, представляємо наше журі, яке  буде оцінювати наші команди це - ……………………………………….
І. РОЗМИНКА
Командам  пропонується 2 конверти з аркушами, на яких надруковано по десять запитань. Кожна команда вибирає один конверт. Ведучий зачитує запитання з конверта. На кожну відповідь відводиться не більше 2 секунд. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Запитання для першої команди
1. Хижа риба, яка здатна під час полювання плавати як уперед так і назад? (Щука )
2. Кровосисні кільчасті черви. (П'явки)
3. Кількість ходильних ніг у річкового рака? (П’ять )
4. Збудник малярії. (Малярійний плазмодій)
5. Органами у павуків є? (Трахеї та легеневі мішки)
6. Яке ракоподібне живе на суші? (Мокриця)
7. Який найбільший плазун живе в наш час на землі? (Крокодил)
8. Назва молюска і корабля капіта­на Немо. (Наутілус)
9. Якого кота  можна зустріти в Чорному морі? (Морський кіт або скат хвостокол)
10. Найбільша отруйна змія? (Королівська кобра)
Запитання для другої команди
1.Одноклітинний збудник дизентерії? (Дизентерійна амеба)
2.Небезпечний для людини морський хижак? (Акула)
3.Отруйні павуки України? (Каракурт, Тарантул)
4.Як називається доросла комаха? (Імаго)
5.Хто з поліпів живе на панцирі рака-самітника. (Актинія)
6.Який павук живе у воді? (Павук-сріблянка)
7.Яка з тварин є героїнею медичної емблеми. (Змія)
8.Найбільший із ракоподібних. (Кальмар)
9.Яким гребінцем не можна розчесатися? (Морським)
10.Найбільший з птахів, який не літає. (Страус)

Ведуча. За підсумками розминки ми бачимо, команди відмінно підготовлені. Тому переходимо до другого конкурсу «Заміни слова».
Конкурс 2. «Заміни слова»
Речення або словосполучення замінити одним словом.
1.Родина чаю.
2.Який злак росте швидше всіх?
3.Птах – символ миру.
4.У нас його вважають другим хлібом.
5.Сама найменша пташка на планеті.
6.Сушений виноград без кісточки.
7.Винахідник мікроскопа.
8.Процес утворення кисню.
9.Спосіб утворення втраченого органу.
10. Цукерка і рослина.
Завдання виконуются протягом 1 хвилини.
Відповідь : 1) Китай; 2) бамбук; 3) голуб; 4) картопля; 5) колібрі; 6) ізюм; 7) Гук; 8) фотосинтез; 9) ре­генерація; 10) барбарис.
Кількість балів виставляється за кількістю правильно написаних слів.
Ведуча. Поки журі буде оцінювати переходимо до конкурсу третього.
Конкурс 3 «Третій зайвий»
Серед назв вказати лишні.
1.  Троянда, яблоня, лілія.
2.  Вуж, гадюка, ящірка.
3.  Квасоля, пшениця, соняшник.
4.  Павук, жук, кліщ.
5.  Шипшина, слива, груша.
6.  Карп, акула, скат.
7.  Кукурудза, обліпиха, огірок.
 Завдання виконуются протягом 1 хвилини. Кількість балів виставляється за кількістю правильно написаних слів.
Відповідь: 1) лілія; 2) ящірка; 3) пше­ниця; 4) жук; 5) шипшина; 6) карп; 7) обліпиха.
Ведуча. Надаємо слово журі.
-         Переходимо до четвертого конкурсу «Знайди тварину»
Конкурс 4 «Знайди тварину»
 На малюнку потрібно знайти малюнок коня.




Завдання виконується протягом 2 хвилин. Максимальна кількість балів – 5.
Ведуча. Поки наші команди шукають тварину на малюнку  то ми з глядачами пограємо гру «Відгадай загадку». За кожну правильну відповідь команда вболівальника заробляє додатковий бал. 
Загадки
1.     Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць, з копитами , та не кінь. (Осел)
2.     З бородою, а не мужик, з рогами, а не бик, з пухом, а не птах, лико дере, а лихачів не плете. (Коза)
3.     Вік свій ходить з клумаками, та ще й сідають на нього з мішками.(Верблюд)
4.     Тисяча тисяч бондарів роблять хатку без дворів.(Мурашка)
5.     Іде в баню чорний, а виходить - червоний. (Рак)
6.     На стелі в кутку висить сито, не руками звито. (Павутина)
7.     Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок(Бджоли у вулик)
8.     Який хижий птах має назву особи,що веде протокол зборів (Секретар)
9.     Летить пищить – сяде мовчить (Комар)
10.            Очі на рогах, а дім на спині. (Слимак)
Ведуча. Наші команди вже справились із поставленою задачею. Даємо ці завдання на оцінку журі та переходимо до наступного конкурсу «Конкурс ерудитів»
  Конкурс 5 «Конкурс ерудитів»
Чи знаєте ви відмітні ознаки тварин різних класів?
По одному учаснику від кожної коман­ди витягають картку з назвою тварини, ознаки якої потрібно відзначити з до­помогою цифри, що відповідає номе­ру положення в переліку ознак, харак­терних для тварин різних класів.
Ведучий зачитує положення, назива­ючи їх номери. Учасники записують відповідні номери. Потім журі звіряє набори цифр із правильними відпо­відями і виводить відповідні бали:
«5» — немає помилок;
«4» — одна-дві помилки;
«3» — від двох до п'яти помилок;
«2» — більш ніж п'ять помилок.
1.  Належить до типу Хордові.
2.  Належить до типу Членистоногі.
3. Мають осьовий кістяк-хребет.
4. Мають зовнішній (покрив) ске­лет (хітиновий).
5. Тіло складається з головогрудей і черевця.
6. Тіло складається з голови, тулу­ба і хвоста.
7. Шкіра гола, багато залоз.
8. Тіло вкрите кістковою лускою і слизом.
9. Тіло складається зі члеників.
10.Органи дихання — легені.
11.Органи дихання — зябра.
12.Мають дві пари вусиків.
13.Зір мозаїчний, очі складні.
14.Мають плавальний міхур.
15.Має п'ять пар ходильних ніг.
16.Пересувається з допомогою плавців.
17.Серце двокамерне.
18.Серце трубчасте.
19.Серце трикамерне.
20.Органи дихання — дихальце.
21.Кровоносна система — незамкнена.
22.Органи виділення — зелені за­лози.
23.Органи виділення — нирки.
24.Мають бічну лінію.
25.Має дві пари кінцівок.
26.Живуть на суші й у воді.
27.Харчуються комахами.
28.Очі мають рухливі повіки.
29.У воді можуть дихати з допомо­гою шкіри.
30.Мають клоаку.
31.Мають плавальні черевні ніжки.
32.Зябра прикриті зябровими кришками.
33.Одне коло кровообігу.
Відповіді
Річковий рак: 2, 4, 5,9, 11, 12, 13, 15, 18,21,22,31.
Окунь морський: 1, 3, 6, 8, 11, 14, 16, 17,23,24,32, 33.
Трав'яна жаба: 1, 3, 7, 10, 19, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30.
Ведуча. Надаємо слово журі.
-         Переходимо до шостого  конкурсу «Анаграми»
Конкурс 6 «Анаграми»
Обидві команди витягують дві анаграмами. Необхідно скласти з поданих букв слово, яке означає назву тварини, птаха. Правильна відповідь  1 бал.
НЛСО (Слон)
КТАЛІСВА (Ластівка )
ЛКЕЕЛА (Лелека )
КАЇЖ (Їжак)
Ведуча. Наші команди молодці. Із цим завданням впорались дуже добре.
-         Переходимо до  останнього  конкурсу «Розгадай ребус»
Конкурс 7 «Розгадай Ребус»

Вов


                            вовк

Ведуча. Поки наші команди працюють. Ми з глядачами порозв’язуємо логічні задачі та заробимо бали нашим командам. Отже, почали.
1.    Сидять три собаки. Напроти кожного собаки два собаки. Скільки собак загалом (Три)
2.  У дворі гуляли кури й собаки. Хлопчик  порахував їхні лапи. Вийшло десять лап. Скільки курей і скільки собак було у дворі? (Три курки й один собака; одна курка й два собаки)
3.  Ішли кози. Одна коза попереду, дві позаду; одна позаду, одна між двома й три в ряд. Скільки залом було кіз? (Три)
4.  Прийшов мірошник на млин і побачив три мішки. На кожному   мішку сиділи по три мишки. Скільки ніг на млині? (Дві)
5.  Одна людина купила три корови й заплатила 900 гривень. Питання: по чому кожна корова пішла (По землі)
6.  У цієї тварини дві праві кінцівки й дві ліві кінцівки, дві кінцівки спереду й дві позаду. Скільки кінцівок у цієї тварини? (Чотири).
Ведуча. Отже, наші команди вже виконали завдання останнього конкурсу. Надаємо слово журі для підведення підсумку нашої гри.
 (Журі підбиває підсумок, нагороджує переможців та вручає подарунки)
  Наша  гра завершена. Вітаємо переможців команди ….. класу.




Інтелектуальна гра з екологічним змістом
 «Щасливий випадок»
(11-10 кл)

Ведучий. Доброго дня, шановні гості! Доброю традицією в нашій школі стало про­ведення пізнавально-розважальних захо­дів. І сьогодні ми зібралися тут для того, щоб провести інтелектуальну гру « Щасливий ви­падок», її метою є розширення знань у галузі екології. І для того щоб розпочати гру, ми по­винні запросити учасників. Давайте дружніми Оплесками запросимо до залу команди - учас­ниці.
Команди піднімаються на сцену
Давайте ближче познайомимося з гравцями. Команда 11 класу - капітан команди... . Ко­манда 10 класу - капітан команди... .
Гра є гра, і як у кожній грі, є переможці та пе­реможені. І не важливо, кому сьогодні більше поталанить. Головне, щоб у цьому залі пану­вала атмосфера доброти та взаємопідтримки. Хай усім вам щастить!
Я оголошую І гейм « Далі, далі...»
Питання для першої команди
1.     Назвіть найбільш «німу» тварину на землі.( Жираф)
2.    Картина, що зображує природу.( Пей­заж)
3.    Помешкання для земноводних та пла­зунів. (Тераріум)
4.    Птах, який може нерухомо висіти в повітрі та літати у зворотному нап­рямку . (Колібрі)
5.    Який птах носить назву танцю? (Че­чітка)
6.    Яку з рослин нашої місцевості назива­ють « живим компасом»? ( Пижмо )
7.    Ніхто не лякає, а вся тремтить. ( Оси­ка)
8.    Яку квітку в Америці називають квіт­кою богів? ( Чорнобривці)
9.    Хто раніше з'являється навесні: кома­хи чи кажани? ( Кажани )
10.Ласощі комара. (Людина)
11.Зовнішня частина деревени. ( Кора)
12.На якому материку немає жодної річ­ки? (В Антарктиді)
13.Яка трава найвища? ( Бамбук )
14.В якого птаха співають і самці і сам­ки? (У снігурів )
15.Назвіть найглибше озеро. ( Байкал)
16.   В якого самця серце важить 1 тонну?
( У синього кита )
змістом для учнів 10-11 класів.
17.Узагальнена назва сукупності тварин. (Фауна)
18.Причина приживання паростка до зроста­ючого дерева. (Дифузія )
19.Організм, здатний жити без кисню.( Ана­ероб)
20.Безперервний і необоротний процес істо­ричного розвитку. (Еволюція )
Підбиття підсумків: команді було зачитано .... запитань, правильних відповідей
Питання для другої команди
1.     Які тварини сплять з відкритими очима?    (Риби, о не мають повік, змії - в них повіки зрослися )
2.     Які комахи можуть сигналізувати про радіоактивність? (Мурашки )
3.     Узагальнена назва сукупності рослин. (Флора)
4.     Який найбільший плазун живе в наш час на Землі? (Крокодил )
5.     Яку квітку вперше взяли під охорону? ( Едельвейс, у 1978 році у Швейцарії)
6.     Чому синицю називають синицею? ( Тому що вона співає «синь-синь»)
7.     Шерсть вівці.( Руно )
8.     Найбільша ягода у світі. ( Гарбуз )
9.        Басейн з водою для морських тварин.
(Океанаріум)
10.Яка рослина розкидає найбільшу кі­лькість насіння? (Тополя)
11.Яка речовина, від якої залежить тепло­провідність, відсутня в пустелі? (Во­да)
12.Які з тварин легше за все переносить низьку температуру? ( Кішки )
13.Найбільша змія. (Анаконда)
14.Які квіти плачуть перед дощем? (Пла­кун-трава, бальзамін)
15.Яка тварина зовсім не вживає води? (Коала)
16.Птахи, які ночують, зариваючись у сніг. (Гагара)
17.Скажіть, що може впасти, залишаю­чись висіти на стіні? (Барометр)
18.Область поширення будь-якої систе­матичної групи організмів. (Ареал)
19.Відновлення організмом утрачених чи ушкоджених органів і тканин. (Регенерація)
20. Вузькі судини, по яких піднімається рідина. (Капіляри)
Підбиття підсумків. Гейм закінчився з ра­хунком ....
Напевно ви стомились!? Для того щоб ви трі­шки відпочили перед наступним геймом, я пропоную послухати чарівну мелодію.
Оголошую другий гейм - « Заморочки з бочки».
Першу заморочку я пропоную витягти команді ....
1 .Яка рослина поширилася в Україні після нашестя татар? (Аїр. Татари возили з собою кореневища, вважаючи, що ця рослина очи­щає воду. Перепливаючи на конях річки, во­ни кидали в них кореневища, які швидко вко­рінювалися. Тому цю рослину називають ще татарським зіллям. Здавна відомі лікарські властивості аїру.)
2. Чому навесні шпаки та галки сідають на коней, корів і овець? (Птахи вищипують з тварин шерсть для побудови гнізд)
3. Продовжте вислів Антуана де Сент - Екзюпері, який вустами Маленького принца сказав: « Є таке правило: ти прокинувся, вдягнувся, привів у порядок себе, приведи в порядок...» Що? ( Свою планету)
4.Скільки очей у бджоли? ( П'ять. Три мале­ньких на маківці та два великих спереду )
5. Цей овоч - ласощі та ліки. Його високо цінували, йому вклонялися, його включали в релігійні ритуали. Знамениті стародавні лі­карі Гіппократ і Гален рекомендували його при різних захворюваннях. Якщо й приймати ліки, то не в пілюлях і капсулах, а у вигляді цього овоча, головне багатство якого - керотин. (Морква)
6. Як ви вважаєте, що з'явилося першим: яйце чи курка? Чому? Це питання хвилювало не одне покоління вчених, між ними роками точилися суперечки, й лише за допомогою палеонтологів ми дізналися про правильну відповідь. Чи знаєте її ви? (Курка з’явилася раніше,ніж яйце. Адже перші кури були жи­вородними, а яйцеродними вони стали, коли змінилися кліматичні умови)
Підбиття підсумків II гейму.
Цікаво було почути ваші відповіді на мої за­питання, а зараз прийшов час перевірити, як ви підготувалися до цієї гри.
Я оголошую міні - гейм « Ти мені - я тобі » ( по два запитання підготувала кожна кома­нда).
А тепер перед найвідповідальнішим геймом, бо він останній, я пропоную послухати пісню.
Останній гейм - « Гонка за лідером ».
1.     Які птахи несуть найбільші яйця? (Страуси)
2.     Перша тварина, яка побувала в кос­мосі. (Собака Лайка)
3.     Які рослини не містять хлорофілу? (Гриби)
4.     органоїди клітини, що синтезують білки. (Рибосоми)
5.     Повітряна оболонка Землі. (Атмосфера)
6.     Чим живиться рослина росичка? (Комахами)
7.     Запліднена яйцеклітина. ( Зигота)
8.     Безперервний і необоротний процес історичного розвитку. (Еволюція)
9.     Наука, що вивчає тварин. ( Зоологія)
10.Несприйнятливість організму до інфекцій і чужорідних тіл. (Імунітет)
11.Як називається земна кора? (Літосфера)
12.Носій спадкової інформації. (Ген)
13.Чемпіон серед тварин по стрибках у довжину. (Кенгуру)
14.Якого кольору квітка папороті? (Папороть не цвіте)
15.Найбільша артерія. (Аорта)
16.Як називають фази процесу фотосин­тезу? (Темнова і світлова)
17.Властивість організмів набувати нових ознак, відмінних від інших організмів певного виду. (Мінливість)
18.Лазячі та кучеряві рослини. (Ліани)
19.Найбільша тварина на Землі. (Синій кит)
20.Найширша частина травного тракту. (Шлунок)
21.Перекладіть з латини українське словосполучення « Ноmo sapiens».(Людина розумна)
22.Прозора частина клітини, в якій містяться органоїди. (Цитоплазма)
23.Наука, що займається виведенням нових порід тварин і сортів рослин. (Селекція)
24.Яку рослину називають травою від 99 хвороб? (Звіробій)
25.Які органоїди клітини називають силовими станціями? (Мітохондрії)
26.Наука, що вивчає рослини. ( Ботаніка)
27.За змістом приказки, яку частину ока потрібно берегти? (Зіницю)
28.Яка квітка є найбільшою? (Рафлезія Арнольді)
29.Складні біополімери, мономерами яких є амінокислоти. (Білки)

Підбиття підсумків гри , нагородження переможців.

Дякую командам за участь у нашій грі.







Інтелектуальна гра
«Щасливий випадок»
(9 клас)

Мета : привчати учнів самостій­но мислити; розвивати навички міжособистісного спілкування, розвивати ініціативу, творчу ак­тивність, розширити та поглиби­ти знання з біології, які знадоб­ляться в житті,  виховувати творчі здібності.
Девізи гри: «Надмірне захоплення їжею — це тваринність, а неува­га до їжі — це
                      нерозсудливість» (І.Павлов),
                       «Треба їсти для того, щоб жити, а не жити для того, щоб їсти» (народна мудрість).

Доброго дня всім! Сьогодні,  ми проведемо інтелектуальну гру «Щасливий випа­док».

Отже, представляю дві команди дев’ятикласників та їх капітанів.


Гра є гра, у кожній грі є переможе­ні й переможці. І не важливо, кому сьогодні більше поталанить. Голов­не, щоб панувала атмосфера добро­ти, взаємопідтримки, щоб ви проя­вили свої знання й отримали хороші результати! Хай усім вам щастить!
І гейм "Далі, далі...»
(Беруть участь усі учні, одне запитан­ня— 1 бал.)
Команда 1
1.Які розміри підшлункової зало­зи? (12-15 см)
2.Який фермент виробляє під­шлункова залоза як залоза вну­трішньої секреції? (Інсулін)
3.Коли виділяється підшлунковий сік? (Під час травлення)
4.Яка маса печінки? (1,5—2 кг)
5.Що таке апендикс? (Виріст сліпої кишки)
6.Що вивчає гельмінтологія?(Глисти)
7. Яка роль жовчі? (Розщеплення жирів)
8.   Що таке фістула? (Отвір, що з'єд­нує порожнину із зовнішнім сере­довищем)
9.   Скільки зубів у дорослої людини?(32)
10. Під емаллю знаходиться... (Ден­тин)
11.Що таке карієс? (Хвороба зубів)
12. Хлоридна кислота в шлунку зни­щує... (Мікроби)
13. Основна маса води всмоктуєть­ся... (Утовстому кишечнику)
14. Поживні речовини в кінцевомурезультаті надходять... (Укліти­ни та тканини)
15. Основний будівельний матеріал людського організму... (Білок)
16. М'язова трубка, якою їжа надхо­дить до шлунка... (Стравохід)
17. Відділ травної системи, до якої їжа надходить з ротової порож­нини... (Глотка)
18. Жирна їжа затримується в шлун­.. (На 6—8 годин)
19. Ємність шлунка дорослої люди­ни становить... (2літри)
20. Де розміщена підшлункова зало­за? (Під шлунком між селезінкою та печінкою)
21. Яка реакція слини? (Слабко-лужна)
22. Фермент слини. (Амілаза, маль­тоза)
23. Скільки крові протікає через пе­чінку за 1 хвилину? (1,5літра)
24. Яких розмірів можуть бути жов­чні камені? (Від піщинки до куря­чого яйця)
25. Що цінніше: білки риби чи білки м'яса? (Білки м'яса цінніші, проте білки риби засвоюються краще)
26. Чи є в грудному молоці сіль?(Так)
27. Який орган нашого тіла найгарячиший? (Печінка)
28. Чому говорять, що печінка ви­конує бар'єрну роль? (Фільтрує кров, залишаючи шкідливі речо­вини)
29. Скільки шлункових залоз знахо­диться на 1 см2? (Близько 100)
30. Як звали російського вченого Павлова? (Іван Петрович)

Команда 2
1.      Скільки жовчі за добу утворю­ється в печінці? (500—700 мл)   
2.       Що таке гепатит? (Хвороба печінки)
3.  Речовина, що утворюється після розщеплення білка? (Амінокис­лота)
4.  Зняти печію допомагає... (Розчин питної соди або мінеральна вода)
5.  Протоки яких залоз відкриваються до дванадцятипалої киш­ки? (Печінки та підшлункової)
6.  Яка функція печінки? (Утворює жовч, захисна, бар'єрна, орган кровотворення)
7.  Які функції травної системи?(Секреторна, видільна, всмокту­вальна, рухова)
8.  Зверху зуби вкриті... (Емаллю)
9.  Молочні зуби з'являються в...(6 місяців)
10. Розвитку карієсу сприяють... (Нестача вітамінів та солей в ор­ганізмі, мікроби)
11.Розщеплення білків у кишечни­ку відбувається під дією фермен­ту... (Пепсину)
12. У ротовій порожнині розщеплю­ються... (Вуглеводи)
13. Жовч виробляється в... (Печінці)
14. Ферменти шлункового соку роз­щеплюють... (Білки, жири, вугле­води)
15. Найбільша травна залоза. (Пе­чінка)
16. Основний фермент шлунковогосоку. (Пепсин)
17. Хімічна формула хлоридної кис­лоти. (НСІ)
18. Травлення в шлунку може від­буватись лише за температур тіла... (36-37°С)
19. Які типи залоз має шлунок?(1 — слиз, 2— НСІ, 3— шлунко­вий сік)
20. Якої секрецііпідшлункова зало­за? (Змішаної)
21. Які зуби розрізняють у людини?(Різці, ікла, малі й великі кутні)

22. Що відбувається з їжею в рото­вій порожнині? (Зазнає хімічної та механічної обробки)
 23. Скільки слинних залоз знахо­диться в людини у роті? (Три пари)
24. Слиновиділення може бути... (Умовно- й безумовно-рефлек­торне)
25. Чому, коли довго пережовувати чорний хліб, він стає солодким? (Крохмаль розщеплюється до глю­кози)
26. Скільки приблизно крові про­тікає за добу через печінку? (Близько 2000л)
27. Скільки мікроворсинок знахо­диться на внутрішній стороні тонкої кишки? (3—4 тис.)
28. Скільки зубів мудрості має лю­дина? (Чотири)
29. Скільки приблизно залоз, що виділяють шлунковий сік, має шлунок? (14млн)
30. Українська назва «шлунок»,а російська «желудок». Звідки така назва? (Від жолудів)
Журі оголошує результати.
II      гейм «Заморочки »
1.Що є причиною харчових отру­єнь?
2.   Що значить правильно харчува­тись?
3.   Чому говорять: «Знай в їжі міру»?
4.   Які інфекційні хвороби шлунко­во-кишкового тракту ви знаєте?
5.   Який вплив алкоголю та тютюно-паління на травлення?
6.   Яка ж їжа корисна для організму? Журі оголошує результати.
Учитель. Нарешті ми підішли до цікавого, таємничого гейму «Темна і конячка».  
ІІІ гейм «Темна конячка»
 (2 бали за кожне запитання)
 Запитання для команди 1
 1. Чому жителі північних країн спо­живають багато жирної їжі?
2. У шкільній їдальні до обіду при­готували вінегрет, щедро при­правлений оцтом. Як буде пе­ретравлюватись у ротовій по­рожнині картопля з вінегрету? (Відповідь обгрунтуйте.)
Запитання для команди 2
1.Жабу і мишу перенесли з тепло­го приміщення в холодне. Як змі­ниться енергетичний обмін у цихтварин?
2.   Хворого турбують болі в шлунку. Аналіз показує, що в нього ну­льова кислотність. Перетравлення яких речовин сповільнено в шлун­ку? Що порадити хворому?
Журі оголошує результати.
Гейм IV «Конкурс капітанів»
Запитання для капітана команди 1
Які профілактичні засоби треба ви­конувати, щоб запобігти руйнуван­ню зубів?
Запитання для капітана команди 2
Назвати сучасні методи досліджен­ня органів травлення.
Журі оголошує результати.
Гейм V «Ти — мені, я — тобі»
(Кожна команда готує по одному за­питанню суперникам.) .
1.Чому в людини, навіть здорової, у ротовій порожнині багато мі­ кробів?
2.   Як пояснити, що людина може прожити без їжі 30 діб, а без води — менше тижня?
Журі оголошує результати.
Гейм VI «Гонка за лідером»
(Визначається, яка з команд відпо­вість на більше запитань, одне запи­тання 1 бал.)
Запитання для команди 1
1. Де знаходиться центр слиновиді­лення? (У довгастому мозку)
1. Скільки приблизно білків людина повинна вживати за добу? (100 г)
3.   Скільки мінеральних солей міс­титься в тілі людини? (Близько 3 кг)
4.   Чому печінка є органом злості? (Поганий настрій, занепокоєння, турботливість, злість призводять до застою жовчі, а потім набряку печінки)
5.  Ферменти слини діють на... (Вуг­леводи)
6.  Гормонами якої залози концен­трація глюкози в крові людини підтримується на сталому рівні? (Підшлункової)
7.  Основним джерелом енергії в ор­ганізмі є... (Вуглеводи)
8.  Білки складаються з... (Амінокис­лот)
9.  Амінокислоти і глюкоза всмокту­ються в кров, а жири... (В лімфу)
10. Що таке травлення? (Процесі розщеплення складних речовин на  прості й засвоєння їх організмом)
Запитання для команди 2
1.Хто розробив метод фістул? (І. П. Павлов)
2.  Яка травна залоза виконує такі функції: перетравлює глюкозу на гліцерин, амоніак — на сечовину, створює лужне середовище в кишечнику? (Печінка)
3.  Які речовини розщеплює пепсин? (Білки)
4.  Де розташований ковтальний центр? (У довгастому мозку)
5.  Ким спричиняються глистяні хвороби? (Гельмінтами)
6.  У кожному зубі розрізняють... (Коронку, шийку, корінь)
7.  Жири розщеплюються до... (Глі­церину і жирних кислот)
8.  Серед харчових отруєнь най­поширенішими є... (Вживання отруйних грибів, ботулізм, саль-
монельоз)
9.  Запаси яких речовин можуть відкладатись в організмі людини (Жирів)
10. Скільки калорій енергії виділя­ється в результаті спалювання 1 г жиру? (9,3 ккал)
Журі підводить підсумок.
Отже, підійшла наша гра до завершення і переможцем у цій грі є команда................................ . То ж привітаймо її.


                          


                           Свято води "Хай вічно струмує чиста вода"


Мета. Формування у школярів актив­ної громадянської позиції щодо збере­ження водних багатств планети; вихо­вання любові, турботливості та бережли­вого ставлення до природи; ознайомити дітей з екологічними наслідками заб­руднення водного середовища; продов­жити учнів знайомити зі звичаями, тра­диціями українського народу, усною на­родною творчістю, віруваннями, прик­метами, що стосуються теми; перекона­ти дітей у необхідності очищення вод­них джерел; привести учнів до усвідом­лення того, що людина - частина приро­ди і повинна охороняти природу і все живе на Землі.
Обладнання. Плакати з приказками та висловами: «Бережи воду — вона Бо­гом благословенна», «Будь здоровий як вода», «Вода - це життя», «Свята во­дичка - найперша рятівничка», «Вода - то найцінніші ліки на землі», «Помо­жеш воді - зарадиш біді», «Зневажаєш воду - наробиш шкоду», «Вода! Ти -найбільше багатство у світі», «Якщо у хаті є вода, то і горе - не біда».
Зал естетично оформлений компо­зиціями сухоцвітів, репродукціями кар­тин природи, фотографіями, дитячими малюнками із зображенням водних пей­зажів. У газеті-стіннівці - загадки, вірші, слова українських народних пісень про воду та шанобливе ставлення до води, про охорону природи. На стенді - підбірка матеріалів преси, що стосуються теми. В «Екологічному віснику» - факти, що ілюструють стан водного середовища інформація  про  цілющі  властивості води.
(Тихо звучить музика «Весняні води)                                                
Учитель. Сьогодні, ми поведемо мову про найбільше багатство із Землі - про воду.
Давайте на мить заплющимо очі і уявимо, що зникла із Землі вода, ставків, ні морів, ні океанів, ні криниць, ні річок... Що станеться з Землею? Це ніби людина втратила б усю кров: вона загине. Якщо зникне з лиця Землі вода Земля стане бездиханною кулею.
А тепер розплющимо очі і глянемо на ті водоймища довкола нас. Пройдемо маленькими артеріями землі водними струмками. А там - і втоплені тварини, і звалища металобрухту, різного сміття.

(Сценка Дві дівчинки: ведуча та Вода що  болісливо  зігнулась,  аж  ніби стогне чи плаче).
1-а ведуча (звертаючись до Води). Водичко-сестричко, Водиченько, вода, Ти мертва чи жива?
Вода (дівчинка у голубому костюмі з аплікаціями, що символізують забруднення води; говорить стиха).
Я не мертва.
Я жива.                                                                                
Для життя я людям природою дана.
Ви ж мене, люди, всю отруїли,
Від бруду я гину, згниваю, мертвію.
1-а ведуча (кличе на допомогу).
Люди, схаменіться! Гряде біда!
Вода ледве дише, вода ледь жива.
Просить про поміч наша вода.
Згинемо ж ми, як гине вона!
(На сцену ближче до залу виходить ведучий, за ним поступово - інші учасники).
2-й ведучий.
За народними уявленнями, жива вода додавала людям сили, зцілювала рани і повертала до життя.
Водночас у народній фантазії існував  образ мертвої води - забрудненої, спотвореної бездушним ставленням. Природа ніби мститься людям за отруєну воду усякими бідами й хворобами. Тому тяж­ким гріхом було плюнути у воду чи заб­руднити її нечистотами.
1-а ведуча.                                                          
 Кришталеву чистоту во­ди українці завжди оспівували і зберігали. Таку - чисту криничну во­ду - наші предки на знак пошани пи­ли з непокритою головою. Відома істи­на: людина може значно довше прожи­ти без їжі, ніж без води. Ковток дже­рельної водиці рятує від спраги та зцілює, поновлює сили людям і дарує їм радість...
1-й еколог (несе товсту чорну кни­гу).
Люди роблять багато чорних справ по відношенню до води. У Чорній Книзі, яка у мене в руках, описані страшні факти про те, як людство нівечить при­роду, по суті, займається самознищен­ням, та про те, у якому тяжкому стані наша колиска - Природа.
2-й еколог.
Спитати хочу вас сьогодні,
І самого себе спитать:
«Допоки плюндрувать нам землю
Й губити все, що ще живе?»
Людину треба засудити     
 За те, що ставить над усе
 Свої бажання і потреби.
А ще царем природи себе зве!
1-й еколог.
Ось послухайте лише де­які факти про стан водного середовища у нас, в Україні.
2-й еколог.
   За якістю поверхневі води поділяють на п ять класів і найгірша відноситься до п'ятого.
Води України віднесені до четвертого та п'ятого класів. Розрахунки показу­ють, що всі доступні
для використання водні ресурси України вже вичерпані, спостерігається гостра нестача питної води.
1-й еколог.
   Україна — одна з найменш забезпечених водою серед регіонів Євро­пи. При цьому щорічно скидається у во­ди 3,2 млрд кубічних метрів забрудне­них стічних вод.
2-й еколог.
А на Землі 500 млн осіб страждають від нестачі питної води.
1-а ведуча.
Тож все, що живе, нам треба спасати,
Щоб хворими й мертвими всім нам не стати.
(Усі виходять. На сцені з'являються два куми. Один - з мітлою, підмітає, наводить лад у своєму дворі. Другий — у робочому одязі, проходить повз тин, вітається).
  -Здоров, куме!
-  Здоров!
-  Куди це ти йдеш?
-  Та після комбайну не завадило б у лазні попаритись, душу порадувати й тіло.
-  Та ти що, з дуба впав?! Вона який вже день не працює!
-  Тоді піду в ставок пірну. А, була небула!
(Табличка «Купатись заборонено». З-за куліс).
—   Ох, добре помився! Піду скоренько  додому!
(Стукіт).
—    Жінко, відчини! Це я прийшов! (Жіночий лемент).
- Ой,   лишенько,   рятуйте!  Сатана прийшов!
Кум, увесь брудний, ніби зліплений з грязюки та жабуриння, прожогом по­вертається до сусіда у двір, питає:
-   Що то, Степане, з Галею моєю? Чи не захворіла? Може, їй щось увижаєть­ся? Треба «швидку» викликати!
-   А ти на себе в дзеркало дивився?(Знизує плечима). — То зайди он до ха­ти, поглянь.
(З-за куліс).
—    Ой горе мені, горе!
(Виходить Дружина нашого Кума, ду­же заклопотана).
Як скупався він в ставочку,
Став він грюкать і харчать,
Рити землю, скавучать,
Та село все дивувать.
Де вже тільки не возили
Бідолаху нашого: до шептух,
До екстрасенсів.
До шаманів, колдунів.
До брусилівських терапевтів,
Рівненських лікарів
І до київських світил.
Та поліпшити здоров'я
Так йому ніхто й не зміг.
    Ой горе нам, горе! (Плаче). (Продовжує).
   Але сказала, проте, нам одна старень­ка Бабуся, до єдина можливість виліку­ватись є. Треба йти до річки і почис­тити її. Ми вже ходили з Іваном. Граб­лями стільки непотребу понадіставали! А пляшок скільки викинули з води на берег! А пакетів! — цілу купу велику наскладали на березі. Сьогодні й діточок з собою візьмемо! Бо роботи ще дуже ба­гато, річка у нас надто брудна.
Ведучі (разом).
Коли зневажиш воду,
То зробиш собі шкоду.
Поможеш воді - не будеш у біді.
1-й ведучий.
Так наші предки все говорили,
 І були здорові, і не хворіли. (Знову на сцені — екологи).
1-й еколог.
Продовжуємо сумну еко­логічну статистику.
За науковими підрахунками, в процесі виробництва щороку в світі у ріки, озера, моря в середньому викидається до 6,5 м2 забрудненої води, десятки тонн шкідли­вих речовин; а у світовий океан — до 15 млн тонн нафтопродуктів, до 7 млн тонн фосфору та 2,5 млн тонн свинцю.
2-й еколог.
Стогне від людини земля, плачуть ріки... Вже сьогодні постає пи­тання нестачі питної воді, на планеті з'являються нові соляні пустелі, що ут­ворюють соляні суховії, які знищують рослинність.
3-й еколог.
  А Чорне море плаче сірко­водневими сльозами, бо вода в ньому на 90% насичена сірководнем, і цей товс­тий шар швидко піднімається до по­верхні.
 1-й еколог.
   На Землі багато води, але абсолютна більшість  цієї  колосальної маси - це гірко-солона морська вода, не придатна до пиття, для технічного вико­ристання. Прісна вода на землі стано­вить лише 2% від її загальної кількості, 85% її - в льодовиках, айсбергах. Лише 1% прісної води - це річки, прісноводні озера та частина підземних вод. Саме ці джерела людина використовує для своїх потреб.
 2-й еколог.
  І саме ці джерела людина нещадно отруює.
1-й еколог.
 З 1992 року Україна ого­лошена зоною екологічної кризи. Заб­руднене все: повітря, вода, села, міста, ліси і поля. Сьогодні у нас мова про от­руєну воду.
1-а ведуча (читає з Біблії).
«І засур­мив третій ангел, - і велика зоря впала з неба, палаючи, як смолоскип. І впала вона на третину річок і на водні джере­ла. А йменні тій зорі - Полин. І стала третина води - як полин. І багато людей повмирало, бо згіркла вода».
(Одкровення святого Іоанна Богослова).
 2-а ведуча (показує на дівчинку-Воду, яка сидить, журно схилившись).
Схились до Води і послухай, людино,
Вона плаче гірко, неначе дитина, їй сильно болить, вона сильно страждає,
А допомоги нізвідки немає. Якщо збайдужіли так наші серця,
-То певна ознака, що йдем до кінця.
1-а   ведуча.
  Вже   з   неба   падають мертві, кислотні дощі, наслідки їх над­звичайно важкі:  гинуть ліси,  зникає рослинність, комахи, інші тварини, руй­нуються ґрунти, будівлі.
2-й ведучий.
І хоч ще падають з неба дощі.
 Від тих дощів почорніли кущі.
 Вода вже не має живильної сили,
 Ми, люди, із вами її отруїли.
Людино, задумайся і зупинись,
Щоб з чорних зеленими стали кущі,
Щоб з неба не падали чорні дощі.
1-а ведуча.
Прочистимо водичку, Запрагнемо краси!
2-й ведучий.                                 
  І будуть води чисті, Як з Божої роси.
(Дівчатка-ведучі підходять до Води, забирають з костюму Води аплікації, що символізують бруд. Вода вже у чис­тому блакитному вбранні, лагідна, усміхнена, уквітчана віночком із квітів і гілочок верби).
Вода.                 
Цінуйте мене, люди, бо
-Без цілющої води
Зовсім життя не буде.
Я - лагідна водиця.
Живий дарунок Неба,
Про мене ви подбайте,     
І пийте, скільки треба! (Уклоняється).
- Дякую усім тим добрим людям, які мудро і бережливо ставляться до приро­ди, а, отже, і до мене, Води!
1-й ведучий.
Мудрий наш українсь­кий народ здавна поважав воду, від якої залежали його щастя і добробут. Вважа­лося, що вона з'явилася на самому по­чатку світу, тому до води шанобливо зверталися «водичко-сестричко». Ук­раїнці завжди вірили у чудодійну силу води.
2-й ведучий.
А про обряди українсько­го народу нам розкажуть етнологи.
1-й етнолог.
    Найперше велике свято після Різдва - Водохреще. Спочатку це свято було на честь богині води Дани і бога світла Ора - Ордань. Пізніше воно стало пов'язаним із християнським свя­том Водохрещ, коли Ісус Христос хрес­тився у Йордані. На свято Водохреща святою (такою, що зцілює і довго не псується) стає вода в усіх водоймищах. Свячена на Йордань вода повинна зберігатись у скляній посудині десь на висоті.
2-й етнолог.
На свято Стрітення та­кож святили воду у церкві. Нею окроп­лювали у хаті, коли дошкуляв домовик, освячували пасіку, коли вперше виноси­ли із зимівника. А кому не відома при­казка: «Якщо на Стрітення півень води нап'ється, то у травні віл напасеться»?
1-й етнолог.
 А ще є свято Юрія — 6 травня. У давні часи це було свято на честь весняного бога Ярила, який відми­кає ключами землю, пускає тепло і ро­су, благословляє на добрий врожай. На Юрія роса вважається цілющою - її зби­рали для лікування і качалися по ній, щоб набратися сили. Хворі промивали нею очі, дівчата вмивалися на красу, старші люди змочували голову, щоб не боліла, а господині кропили цією водою-росою домашню птицю, «щоб курчата водилися».
2-й етнолог. На свято Івана Купала відбувалося очищення вогнем і водою — перестрибували через вогонь і купалися У воді.
1-й етнолог. У Великодніх обрядах та­кож шанувалася вода. На Великдень у миску наливали воду, клали свячені крашанки, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими і здоровими. На другий день Великодня усіх обливали для очи­щення, бо знали, що водиця у цей день має добру силу. «Свята водичка - наша рятівничка!» - казали в народі.
1-а ведуча. А скільки радості і задово­лення, неповторних блискіток щастя, яке буває лише у дитинстві, дарує нам літня тепла водичка у нашій річечці.
2-а ведуча.
 У багатющій скарбниці на­родної творчості є безліч приказок, прислів'їв, висловів, загадок про воду. Давайте пригадаємо деякі загадки.
(Учні згадують загадки про воду).
Не кінь, а біжить.
Не ліс, а шумить.
Без рук, без ніг, а цілий світ пе­рейде.
Вона сонцю найрідніша, вона в спе­ку наймиліша.
Така сильна, що рукою не втрима­ти. Така швидка - конем не обігнати.
1-й етнолог.
Були у наших предків ще й обереги, пов'язані з властивостями во­ди, з умінням шанувати воду:
·        якщо  повні   відра  з   водою   на долівці — буде в хаті сварка;
·        якщо пити  з  надщербленого чи тріснутого посуду - буває розлука, супе­речка;
·        якщо прати у дощовій воді сорочку чи полотно, — то грім не вб'є, у тілі бу­де міць і сила.
Учитель.
Діти! Сьогодні ми зга­дали і дізналися багато з того, що сто­сується найбільшого багатства на основі життя — Води. Щиро вам дякую за те, що гарно підготувалися до нашого дослідження на тему «Вода», що були активними, допитливими та небайдужими до екологічних проблем сьогодення.
   У мене в руках - гор­нятко зі свяченою водою. Така вода здатна оздоровити людину, бо має особ­ливу будову молекул. Вона як жива істота передає тому, хто куштує її зі святістю у душі, запас мудрості, добро­ти, бадьорості. Які ми з вами щасливі люди! Ми можемо водичку, набрану з живої криниці, пити досхочу, вволю, насолоджуючись і наповнюючись здо­ров'ям, дякуючи Богові за таку розкіш, такий щедрий дар.
Нехай зараз кожен, хто захоче, скаже своє слово з приводу того, про що ми сьо­годні дізнались, як нам жити на нашій землі, щоб залишитись її істинними дітьми, дбайливими і добрими. Ваша думка хай починається словами: «Я ду­маю...», «Мені здається...». І кожен з вас нехай із цього горнятка покоштує ковточок безцінного скарбу - чистої смачної водички.
І ось горнятко знову потрапило до ме­не, тому я теж маю дещо сказати:
Все на землі, все треба берегти:   
І воду, й птаха, й звіра, і кожну тварину.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти лише її частина.
Так, частка — невелика і залежна.
Цю істину приймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Колі й надалі хочеш царювати.
Я хочу, вам побажати, щоб людяність цвіла у кожній справі, щоб серед нас не було черствих та байдужих. Здоров’я вам від джерельної води, багатства від землі, чистих помислів, ясного розуму і Божого благословення на кожну мить вашого життя!       



  

                         Колобок
                                                             Екологічна казка

Жили собі дід та баба. Та дожилися до того що й хліба нема. Дід і просить: -   Бабусю! Спекла б ти колобка.                                                                                              
-   Та з чого я спечу, коли й борошна нема?
- Ой бабусю, ти спечи з особливої муки: на Стеролі намели, та на Ртутнім
нашкреби, пилу з шахти натруси і тісто густо заміси.
Послухалася баба діда та так і зробила: на Стеролі намела, та на Ртутнім нашкребла, пилу натрусила, витопила в печі і тісто замісила. Спекла колобка та
поклала на вікні щоб простигав.                                                                               
 А він лежав, лежав на вікні, а тоді скік з вікна - та й покотився лісами і полями, нашими українськими селами та містами. Котиться він, котиться, а назустріч йому Зайчик.
- Колобок! Колобок! Я тебе з'їм!  
- Не їж мене, краще послухай, яку я тобі пісеньку заспіваю.
- Ну, співай скоріше, а то дуже вже їсти хочеться.  
  - Ти не їж мене, Косоокий,
 Колобок я непростий:                                                                                               
Яз сульфатів і нітратів,
Всіх шкідливих хімікатів.                                                                                              
 На Стиролі намели,
І на Ртутнім нашкребли,                                                                                                
Пилу з шахти натрусили,
 Тісто густо замісили.
  Не рум'яний я, не свіжий,
Спробуй мене з'їж!                                                                                                        
- Чим хизується негідник апетит мій зовсім зник.
 Зайчик втікає. А Колобок покотився далі. Котиться він, котиться, а назустріч    йому... Сірий Вовк!
- Колобок! Колобок! Я тебе з'їм!  
- Не їж мене Сіроманцю, краще послухай, яку я тобі пісеньку заспіваю.
Знаємо, знаємо: по засіках метений на яєчках печений.
-Ні-і! Я зовсім з іншої казки - з екологічної. Ось послухай:  На Стиролі намели,                                                                                                        
І на Ртутнім нашкребли,
 Пилу з шахти натрусили,   
Тісто густо замісили.
 Кішка бік мій раз лизнула,
Й свої лапки протягнула.
Зайчик з'їсти захотів -
3 переляку в ліс побіг.
Якби він мене лизнув,
Також лапки протягнув.
Вовк завив і заричав, з пересердя в ліс помчав. А Колобок покотився далі.  Котиться він, котиться, а назустріч йому.. .Лисиця.
 -   Це хто такий гарний!
Це я - Колобок! Це хто такий привабливий! Це я - Колобок! Я ще і пісню знаю. Колобок я непростий:
Вірю, вірю! Який славний чоловічок! Сядь мені на язичок та ще заспівай.
Колобок скочивши на язики, тільки почав співати ,як Лисиця вкусила його. Вкусивши вона падає і помирає так і не дочувши його пісні. А Колобок покотився собі далі. Але там де він котився, трава в'яла і засихала, птахи переставали співати і мертве листя падало з мертвих дерев.
Люди! Зупиніть його! Не дайте загинути нашій Землі! Ця казка натяк має свій, для всіх урок гіркий.

Комментариев нет:

Отправить комментарий